Communicatiebureau: Wat houdt dat in?
Een communicatie adviesbureau, wat is dat eigenlijk? De marketingbranche is onderverdeeld in drie verschillende soorten bureaus. Hieronder vallen reclamebureaus, marketingbureaus, en communicatiebureaus. Hierbij heeft welk bureau haar eigen functie en opereren op elk een verschillend niveau. Een communicatiebureau opereert op een tactisch niveau. Een reclamebureau zit meer aan de uitvoerende kant en richt zich meer op de reclame, zoals advertenties in een tijdschrift. Bij een marketingbureau ligt de focus meer op de strategie. Denk aan het analyseren wie de klant is en wie de concurrenten zijn. Maar waar houdt een communicatiebureau zich precies mee bezig?
Wat doet een communicatiebureau?
Een communicatiebureau is gespecialiseerd in het advies geven over communicatie. Hierbij wordt gekeken wat de doelgroep is van een bedrijf om vervolgens te bepalen welke boodschap gebruikt kan worden om het best te communiceren met de desbetreffende doelgroep. Het voor een bedrijf niet alleen belangrijk om te weten wie de doelgroep is maar ook hoe je deze doelgroep kunt bereiken. Effectieve communicatie kan hieruit voortkomen. Al met al, is er veel overlappen tussen de drie bureaus.